Aktualności

Samodzielny start MiniLAKa video:

Można już zamawiać miniLAKi.

Zainteresowanych kupnem nowego szybowca klasy 13,5m – mini LAK proszę o KONTAKT. Szybowce są produkowane w trzech wersjach: „czysty” oraz dwa z silnikami umożliwiającymi samodzielny start – miniLAK M z silnikiem spalinowym Solo oraz miniLAK E z silnikiem elektrycznym fes. Ceny pierwszych dziesięciu egzemplarzy – bardzo atrakcyjne

Wspaniały sukces nowego szybowca miniLAK na mistrzostwach Świata.

c.200.200.16777215.0.is.DSC_0228_1[1]min. c.200.200.16777215.0.is.DSC_0133[1]min.

 

 

 

 

 

 

 

Na I Mistrzostwach Świata w nowej klasie szybowców o rozpiętości do 13,5m które zostały rozegrane w Pociunai na Litwie w dniach od 02.08 do 15.08.2015 miejscowy pilot Vladas Motuza latając na nowym szybowcu miniLAK zdobył tytuł Wicemistrza Świata. Vladas wygrał 5 spośród 12 rozegranych konkurencji i przegrał jedynie z Włochem Stefano Giorzo który latał na zmodyfikowanej Dianie 2 – Dianie 2 Versus. O kolejności zadecydował nieudany dolot Motuzy w pierwszej konkurencji w której stracił on do Włocha (i do innych zawodników którzy dolecieli do mety) 500 punktów. W ciągu kolejnych konkurencji odrobił on straty do zawodników latających głównie na włoskich szybowcach Silent 2 jednak nie zdołał już przeskoczyć Stefano. MiniLak oraz Diana Verso wyraźnie zdystansowały pozostałe szybowce latające w mistrzostwach. GRATULACJE!

Podwójne zwycięstwo LAKów na Szybowcowych Mistrzostwach Polski !

W rozegranych w maju w Częstochowie Szybowcowych Mistrzostwach Polski w klasie 15m rewelacyjnie spisali się piloci latający na LAKach19. Tomasz Krok z Aeroklubu Leszczyńskiego zajął pierwsze miejsce oraz zdobył tytuł Szybowcowego Mistrza Polski w tej klasie. Drugie miejsce i tytuł wicemistrzowski wywalczył Leszek Staryszak z Aeroklubu Warszawskiego a w pierwszej dziesiątce znaleźli się także Maciej Adamski z Leszna oraz Andrzej Majewski z Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego zajmując odpowiednio 9 i 10 miejsce. Udowodnili oni tym samym, że LAK19 należy do najlepszych szybowców w swojej klasie. Gratulujemy !

CERTYFIKAT TYPU DLA LAK17BFES

W dniu 31.10.2014 szybowiec LAK17Bfes otrzymał od EASA certyfikat typu.

 TC LAK-17 issue 03

Dobre loty LAKów na Lesznocup

W dniach 14 do 24 sierpnia 2014 w Lesznie rozegrano tradycyjne już zawody międzynarodowe Lesznocup. Tym razem rywalizacja odbywała się w dwóch klasach – 15m oraz 18m. W tej pierwszej z wymienionych znakomite drugie miejsce zajął Maciej Adamski latający na szybowcu klasy standard LAK19T ustępując jedynie Tomaszowi Krokowi na Dianie 2. W klasie 18m szóste miejsce zajął Paweł Frąckowiak na LAK17BT.

LAKi na Ostrów Glide

W dniach 12.07 do 20.07.2014 rozegrano w Ostrowie Wielkopolskim tradycyjne zawody szybowcowe Ostrów Glide. W klasie standard znakomite 5. miejsce zajął Maciej Adamski udowadniając, że LAK19 niczym nie ustępuje uważanym za najlepsze w tej klasie Discusom i LS8. W klasie 18m 8. miejsce na LAK17BT zajął Paweł Frąckowiak a 9. i 10. m zajęli odpowiednio Dariusz Czech na LAK19/18m i Krzysztof Czyszewicz na LAK17AT.

LAK17B/21 JUŻ LATA !

30.05.2014 swój pierwszy lot wykonał LAK17Bfes z końcówkami 21m. Pilot stwierdził bardzo dobre własności pilotażowe i szczególnie podkreślił skuteczność lotek. Szybowiec, który jest modyfikacją LAKa17bfes/18m (zamiast końcówek 18m zakłada się końcówki 21m) prezentuje się bardzo dobrze. Co ładnie wygląda, dobrze lata…

IMG_8646pps         DSC_1474

 

 

DSC_1490

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOBRE LOTY LAKów NA SŁOWACJI

Na Słowacji rozegrano tradycyjne wiosenne zawody szybowcowe. Na rozgrywanych w Nitrze od 19.04 d0 26.04.2014 PRIBINA CUP znakomite 2. miejsce w prestiżowej klasie Open zajął Leszek Staryszak latając na LAK19T/18m. Warto odnotować, że w pokonanym polu zostawił 6. ASG29 oraz po kilka Ventusów, JS1, DG800 i Antaresów. Na FCC Prievidza rozgrywanych od 27.04 do 08.05.2014 Paweł Frąckowiak zajął 11. m w klasie Mixed na LAK17BT/18m a Maciej Adamski wywalczył 14. miejsce  w klasie15m na LAK19T.

 

IMG_5985

 

 

 

 

 

 

LAK19 FES

LAK19 w wersji FES (Front Electric Sustainer) rozpoczął w Australii. Chętnych do zakupu LAKów 17B lub 19 w takiej właśnie wersji prosimy o kontakt.

 

 

. DSC_1158

DSC_1183

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FES PROMO

 

Front Electric Sustainer – dolotowy silnik elektryczny seryjnie montowany w dziobie szybowców LAK wraz z otwieranym odśrodkowo śmigłem to bezpieczna alternatywa dwusuwowego silnika spalinowego SOLO. Uruchamianie silnika elektrycznego jest mało skomplikowane i nie powoduje utraty wysokości. Nie zmienia położenia środka ciężkości szybowca jak w trakcie procesu wysuwania silnika SOLO. Nie powoduje też dodatkowych oporów i zmiany własności lotnych (np doskonałości) w przypadku awarii. Jest bezpieczny i ekologiczny. Poniżej prezentujemy dwa filmy video pokazujące walory systemu FES.

 

LAK na medal

Pilot Sebastjan Ramsak latając na szybowcu LAK19 w wersji 18m zajął drugie miejsce w mistrzostwach Słowenii które odbyły się gościnnie w Prievidzy na Słowacji w dniach 27.07 do 04.08.2013. Gratulujemy! W pierwszej dziesiątce znalazły się także dwa LAKi17/18m. zajmując 5. i 6. miejsce. Szczegółowe wyniki można obejrzeć na stronie: http://www.soaringspot.com/dpsjl_2013

LAK12R LIETUVA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA LAK12R LIETUVA to szybowiec dwuosobowej klasy 20m  zbudowany w jednym egzemplarzu w fabryce Sportine Aviacija na bazie LAKa12, odpowiednika polskiego Jantara2B. Można go obejrzeć na lotnisku w Michałkowie bo szybowiec z załogą Vytautas Sabeckis i Viktoras Kukcikaitis biorą udział w 17. Szybowcowych Mistrzostwach Europy. Po pięciu konkurencjach zajmują 12. miejsce regularnie plasując się w okolicach 10. miejsca w każdej z nich i skutecznie konkurując z Arcusami i DuoDiscusami udowadniając, że w szybownictwie nie muszą się liczyć tylko pieniądze. Warto nadmienić, że ta sama załoga na ME na tym samym szybowcu cztery lata temu w Pociunai zdobyła srebrny medal i tytuł wicemistrzowski. Powodzenia w Ostrowie !

LAK17B oraz LAK17BT otrzymały Certyfikat Typu w RPA

Sportine_Aviacija_LAK_17B_BT_S_AFRICA_Cert_page1_image1__566x800_

LAK17 Mini

Ten nowy szybowiec klasy 13,5 m opisywany przez nas w kwietniu (poniżej) wykonał w ubiegłym miesiącu swój pierwszy lot. Obloty trwają a rezultaty są obiecujące. Szybowiec ten został także zaprezentowany na międzynarodowych targach we Friedrichshafen i wzbudził tam duże zainteresowanie. Nic dziwnego pierwsze mistrzostwa świata w tej nowej klasie (13,5 m) która ma zastąpić klasę światową odbędą się w lipcu 2015 r.

20130512_161540_1_

NOWY SZYBOWIEC KLASY 13,5 m.

W 2011r IGC (International Gliding Commision) zadecydowała o powstaniu nowej klasy szybowców 13,5 m. Na dorocznym spotkaniu w marcu 2013 ustalono, że Pierwsze Szybowcowe Mistrzostwa Świata FAI w Klasie 13,5 m. odbędą się od 01.08 d0 15.08.2015 w Pociunai na Litwie. Na tym samym lotnisku mieści się Sportine Aviacija ir KO spółka produkująca szybowce LAK która już rozpoczęła prace nad nowym szybowcem tej klasy. Szybowiec będzie zbudowany głównie z włókien węglowych a jego doskonałość będzie wynosić ok. 45 jednostek. Istnieje możliwość wyposażenia szybowca w elektryczny silnik dolotowy. Cena pierwszych dziesięciu egzemplarzy będzie bardzo atrakcyjna. Chętnych do zakupu nowego szybowca prosimy o kontakt i zapraszamy do współpracy.

Variantas 2_1                                        Variantas 2_2

LAK17B oraz LAK17BT otrzymały certyfikat EASA!

W dniu 25.01.2013 UAB „Sportine Aviacija Ir Ko.” otrzymała certyfikat od European Aviation Safety Agency EASA na produkowane przez siebie szybowce LAK17B oraz LAK17BT. Zostały one certyfikowane jako rozwinięcie modeli LAK17A oraz LAK17AT. Dokument EASA:  MAJOR CHANGE APPROVAL – 10043395

40 Rocznica

7. grudnia 2012 minęła 40 rocznica pierwszego lotu szybowca BK-7 – pierwszego litewskiego szybowca wykonanego z kompozytów protoplasty dzisiejszych LAKów. Przypomnijmy, że kilka miesięcy wcześniej – 14. lutego 1972 miał miejsce oblot prototypu Jantara SZD37X – pierwszego polskiego szybowca kompozytowego.

 Latać LAKiem

Latanie szybowcami LAK dostarcza ich pilotom wielu niezapomnianych wrażeń i przyjemności. W listopadowym numerze PRZEGLĄDU LOTNICZEGO ukazał się artykuł napisany przez pilota który na LAKach wylatał bez mała 900 godzin. Szybki dostęp do artykułu znajduje się w zakładce BIBLIOTEKA. Zapraszamy do lektury.

 

PODSUMOWANIE WIOSNY

Skończył się wiosenny cykl zawodów szybowcowych. LAKi 19, 17A oraz 17B w różnych wersjach brały udział w tradycyjnych już PRIBINA CUP w Nitrze oraz FCC w Prievidzy na Słowacji oraz w mistrzostwach Polski w klasach 18m w Częstochowie oraz Otwartej w Lesznie. Na Słowacji zarówno w Nitrze jak i w Prievidzy LAKi udowodniły swój zawodniczy charakter zajmując dobre miejsca a nawet wygrywając (i to w jednym przypadku podwójnie) niektóre konkurencje. W sumie w obu imprezach startowało 12 LAKów w tym budzące ogromne zainteresowanie LAKi 17 w wersji FES ? z elektrycznym silnikiem dolotowym. Najlepsze miejsce w klasyfikacji ogólnej w klasie 15m FCC zajął Dariusz Czech na LAK19 Std. Gratulujemy! Szczegółowe wyniki, galerie zdjęć oraz opisy wydarzeń można śledzić na stronach internetowych odpowiednio:  www.pribinacup.sk oraz www.fccgliding.sk Podczas szybowcowych mistrzostw Polski w Częstochowie na szczególną uwagę zasługują wyniki 5. Konkurencji w której tylko pięć szybowców ukończyło zadanie w tym LAK17BT. W Lesznie natomiast cieszyliśmy się z bardzo dobrego 5. miejsca Leszka Staryszaka na LAK19/18m w klasie Otwartej w klasyfikacji  końcowej. Gratulemy! W obu mistrzostwach startowało w sumie 12. Szybowców LAK. Szczegółowe wyniki, galerie zdjęć oraz opisy wydarzeń na stronach: www.aeroklub-czestochowa.org.pl  oraz www.smpo2012.pl

Sezon rozpoczęty…

Szybowce LAK rozpoczęły sezon od mocnego uderzenia. Na Pribina Cup ? zawodach tradycyjnie już otwierających sezon szybowcowy w Europie odbywających się corocznie w Nitrze na Słowacji LAKi wygrały pierwszą konkurencję. Polak Tomasz Krok na szybowcu LAK19 zajął pierwsze a Litwin Vytautas Maciulis na LAK17B drugie miejsce w klasie Open. Wyniki Pribina Cup: http://www.pribinacup.sk/2012


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *